27-28 D’ABRIL DE 2024

HILDEGARD DE BINGEN I XIRINACS

DIÀLEGS DES DE LA MÍSTICA

Un concert i una conferència-activitat on dues figures polièdriques van dialogar a través de la música i de la paraula al Mas el Negre:

Hildegard de Bingen (s. XII) fou una creadora prolífica amb una mirada holística: abadessa innovadora, naturalista, metgessa, filòsofa, poetessa, compositora i mística.

Lluís Mª Xirinacs (s.XX) fou un creador infatigable i polifacètic: sacerdot singular, agitador social, activista no violent, humanista, filòsof globalista i místic.


Foren dos indagadors dels camins del sagrat, compromesos amb la seva pròpia llibertat tot assumint-ne les conseqüències. Hildegard va abandonar amb les monges el convent masculí en què vivia sota les ordres de l’abat, va predicar en llocs públics i es va encarar amb el mateix emperador. Xirinacs denuncià l’opressió política i feu vagues de fam a mort contra la repressió de la dictadura franquista.

La cosmovisió d’Hildegard trenca amb els cànons de la seva època, com també ho fa Xirinacs. I ambdós beuen d’una mateixa font: la mística. La connexió amb l’ànima del món, font de revelacions en la cerca de la plenitud individual i universal. 

Un cap de setmana únic a El Negre on les artistes Margarida Barbal i Catherine Weidemann van entrellaçar aquestes dues figures, inspiradores i necessàries avui.
 
Va ser una activitat inèdita que no es tornarà a repetir.

L’ànima és música en essència.
Hildegard de Bingen

 

La meva ànima,
aquesta ànima obrada pel meu cos,
clivellada d’ànimes infinites,
concretament avui,
se m’ha fet universal.
Lluís Mª Xirinacs (Dietari final)

PEDRA, FLAMA I PARAULA: DIÀLEGS DES DE LA MÍSTICA

El concert de dissabte 27 d’abril a la tarda ens va submergir en l'impactant univers espiritual i artístic d’Hildegard de Bingen. A través del cant, les campanes i la cítara salteri, descobrirem la seva visió expandida del potencial humà en contacte amb la transcendència.

Diumenge 28 d’abril al matí, en la conferència-activitat, vam convidar Hildegard i Xirinacs a fer-se presents de manera conjunta. Vam explorar els trets que els acosten i les diferències que els singularitzen. Vam jugar a imaginar que Hildegard fa un salt en el temps i dialoga amb Xirinacs des de l'esfera de la mística. 

TÀNDEM CREATIU

Margarida Barbal, cantant i Catherine Weidemann, salterista, han dedicat 10 anys d'activitat musical conjunta a estudiar l'obra d'Hildegard de Bingen. N'han donat a conèixer diversos aspectes, sobretot la seva música, en la que s'han especialitzat.

Margarida Barbal (Catalunya)

Va estudiar cant al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i a la Guildhall School of Music & Drama de Londres. Ha estat professora a la Facultat de Ciències de l‘Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) al llarg de dues dècades i actualment a l‘Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Després d‘una carrera expressant-se en diversos estils musicals, es va especialitzar en música medieval i de 2009 a 2014 va formar part de l‘Ensemble Scivias, fundat per Rosamaria Aguadé, conjunt dedicat a la investigació i interpretació de la música medieval, especialment l‘escrita per dones.

Catherine Weidemann (Suïssa)

Violinista graduada (SSPM i Conservatori de Música de Ginebra) i terapeuta ocupacional (Hes-so, Lausana), va descobrir el salteri el 1997 i va desenvolupar la seva tècnica personal a partir dels sòlids fonaments de les seves dues professions. Aborda el salteri com un instrument de meditació, propici per a la creació d‘espais sonors que s‘obren a la pau interior. En consonància amb aquesta investigació, les cançons de Hildegarda de Bingen troben un ressò musical particular i es converteixen en font de noves improvisacions. Per a salteri sol, ha enregistrat altres tres CD publicats per Éditions Psalmos: Éditions Psalmos: Regards, Roses en hiver y Volutes d‘été.

Un cap de setmana insòlit a El Negre, d’immersió a la natura, connectant-nos-hi des d’una perspectiva nova, nodrint-nos d’art i d’allò que és invisible als ulls.